Hoe je zorgt dat jouw content­strategie klanten oplevert

Een contentstrategie; wat is het, hoe maak je het en wat levert het je op? Met een contentstrategie bedenk je vooraf welke nieuwsberichten, blogs en video’s je de komende maanden wilt plaatsen op je website. Daarbij plan je in via welke social media kanalen je de content wilt delen. Op termijn zal je ervaren dat het opstellen en bijhouden van een sterke contentstrategie gaat bijdragen aan meer traffic naar de website, leads en omzet. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar zeker ook de kleine. Moeilijk is het niet. Toch wordt het maar bij weinig bedrijven echt succesvol ingezet. De ballen worden in de lucht gehouden en dat gaat vaak ten koste van de contentstrategie. Zonde!

Wat is de start van een contentstrategie?
De basis voor je contentstrategie is een zoekwoordenonderzoek. Welke termen zijn voor jouw business van belang? Op welke zoektermen wil gevonden worden in Google? Wat doet de concurrentie op die zoektermen? Aan de hand van de resultaten van het zoekwoordenonderzoek bepaal je welke keywords de basis vormen voor je strategie.

Zoektermen voor je contententstrategie
Met de focus keywords (kies er bijvoorbeeld 5) ga je aan de slag. We gaan uit van het focus keyword fotografie. Deze zoekterm zegt niet veel. Het kan gaan om fotografie voor bruiloften, een babyshower, een LinkedIn profiel of zakelijke fotografie. Zorg dat het aansluit op jouw dienstverlening. In ons geval bijvoorbeeld fotografie voor bedrijven. Voeg er bijvoorbeeld regio Den Haag aan toe en je hebt een relevante zoekterm. Dit verhoogt de kans op een sterke positie in Google en zorgt voor de juiste traffic naar je website.

Content middelen produceren
Binnen het focus keyword zakelijke fotografie zijn allerlei middelen te realiseren. Denk aan blogs, landingspagina’s, video’s, whitepapers of webinars. Op die manier zorg je ervoor goed gevonden te worden op de betreffende zoekterm. Google herkent dat je actief bezig bent en dat je expertise laat zien op dat gebied. Google waardeert dit met een hogere indexering in de zoekresultaten. Vergeet niet om in al je content het DNA van de organisatie terug te laten komen en houd rekening met de doelgroep.

Een contentkalender opzetten
Plan met een bepaalde frequentie het realiseren van content in. Dit kan voor een jaar, een kwartaal of per week. Zelf geven wij de voorkeur aan een kwartaalplanning. Door vooraf een strategie te bepalen en er een planning aan te hangen ga je structureel aan de slag met het produceren en delen van content.

 

 

Betrek je collega’s in de contentstrategie
Is de contentstrategie klaar om van start te gaan? Betrek dan zeker ook je collega’s erin. Iedereen binnen de organisatie kan een bijdrage leveren aan relevante content. Het hoeft niet altijd hogere wiskunde te zijn. Zo houd je de contentproductie lekker op gang met elkaar. Denk  bijvoorbeeld aan een bericht als: ‘Vandaag op bezoek bij de klant voor nieuwe bedrijfsfotografie.’ Binnenkort het resultaat op onze website.

Content hergebruiken
Het kan goed zijn dat je al lange tijd bezig bent met bedrijfsfotografie en daar ook content over gepubliceerd hebt. Vergeet dan ook niet eens een grote content-schoonmaak te houden. Muziekje op, poetsdoek erbij en even die oude content een flinke opknapbeurt geven. Bekrachtig je boodschap, spreek een extra doelgroep aan, verhoog de SEO-waarde en maak er bijvoorbeeld een webinar van. De nieuwe content en de content die je hergebruikt deel je weer via je social media kanalen. Zo geef je oude content een nieuwe boost aan kwaliteit, expertise en actualiteit. En het is ook nog eens goed voor je positie in Google.

Een content campagne inrichten
Maak campagnes van je nieuwe content. Je geproduceerde whitepaper kan je best eens betaald via LinkedIn verspreiden. Verzamel hiermee bijvoorbeeld mailadressen, om leads te genereren. Voeg ze de nieuwe mailadressen toe aan je nieuwsbriefbestand, zodat je ook daar je potentiële doelgroep breder trekt.

Wat levert een contentstrategie uiteindelijk op?
Een heldere, weldoordachte contentstrategie is dé manier om nieuwe klanten te bereiken. De ‘zoekers’ naar jouw dienst of product trek je met relevante content naar je website toe. Het verhoogt het aantal leads door gebruik te maken van download formulieren. De hogere conversie zorgt uiteindelijk voor meer klanten. En zo lang je als bedrijf echt waarde toevoegt voor je klanten, zorg je voor groei!

Wil je weten hoe wij onze contentstrategie uitvoeren? Of wil je jouw contentstrategie uit handen geven? Neem vrijblijvend contact op! 

Interview met Rob de Kleijnen

Een digitale uitdaging? Brandcode helpt!

Vacature: Creatieve Eventmanager met sales kwaliteiten