Crowdfunding-campagne voor 4Skating
4Skating, de stichting van oud-schaatser Bart Veldkamp, wil rond het Belgische toptalent Bart Swings een schaatsteam van wereldniveau opbouwen. In België leeft het langebaanschaatsen echter (nog) niet en Nederlandse bedrijven staan niet in de rij om een ‘concurrerend land’ te sponsoren. Bart Veldkamp vroeg daarom aan Brandcode om een crowdfundingsactie te bedenken.
SteunBartSwings.be
Met crowdfunding bind je supporters aan je omdat ze de prestaties van het team blijven volgen. We adviseerden om niet gebruik te maken van een crowdfundingsplatform, maar om een eigen site te bouwen. Door sociale media te integreren in de site, verschenen berichten van supporters aan de lopende band op de pagina’s. Zo ontstond de sfeer van een community. Dit effect hebben we versterkt door een uniek spel te ontwikkelen: Raad de tijd. Deelnemers konden bij elke wedstrijd de winnende tijden proberen te raden.
Optimaal gebruik van free publicity
Bart Swings heeft een sympathieke en tegelijk gedreven uitstraling en daar maakten we in de campagne gebruik van. Hij speelde de hoofdrol in de promotieclip die we in eigen huis produceerden. Deze film heeft veel bezoekers naar de site getrokken, onder meer omdat hij bijna in zijn geheel door de NOS werd overgenomen. Ook de persmomenten rond sportevenementen gebruikten we om op de actie te wijzen. De lancering vond bijvoorbeeld plaats tijdens de WK Inline-skaten, waar Bart Swings een medaillekandidaat was. De wereldpers was daar met grote interesse aanwezig.
Resultaat: een aanzienlijk bedrag en een hoofdsponsor
De crowdfunding leverde een aanzienlijk bedrag op. De persaandacht die het opleverde, hielp bovendien om sponsoren te werven en uiteindelijk leidde de campagne ook tot een overeenkomst met een hoofdsponsor. Meubelmerk Stressless koos voor het team vanwege de positieve uitstraling van de crowdfundingsactie en ziet grote kansen om hier met een eigen naamsbekendheidcampagne op aan te haken.
Genomineerd voor de Dutch Interactive Awards
Met onze crowdfundingsactie voor 4Skating/team Stressless maken we kans op een bekroning in de categorie ‘campagnes! Mede genonimeerde in deze categorie zijn Doritos jacked rijschool, Heb jij de Sister Factor?, Arcadis 125 en #ExperiencePhilips. De awardshow vond plaats op 15 mei 2014.