Van uitnodiging tot aftermovie

In 2030 móet de Rijksoverheid als organisatie 100% circulair opereren. Alles moet dan te recyclen zijn. Bij het behalen van dit doel speelt de tweejaarlijkse Circulaire Beurs een sleutelrol. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, organisator van de beurs, schakelde Brandcode in als partner voor communicatie en design. Het werd een opdracht waar we ál onze specialismen voor konden inzetten: strategie, grafisch ontwerp, digital, audiovisueel en beursdesign. We ontwikkelden alles van het online platform tot en met de signing op de locatie.

“Op events als dit zetten we alle disciplines in. Het is geweldig om op de beursdag te zien hoe alles samenkomt.”

Onno Schaap
Creative director

Concept en community

Er stond bij de Circulaire Beurs veel op het spel. De Rijksoverheid heeft immers een voorbeeldfunctie voor heel Nederland. Deelnemers moesten echt in beweging worden gebracht en ook na de beurs in beweging blijven. Om een compleet kloppend beursconcept te ontwikkelen, werkten we nauw samen met onze opdrachtgever en eventlocatie Fokker Terminal.

Samen kozen we voor de strategie om een actieve community binnen de overheid te bouwen. De beurs zou daar de lancering van zijn, naast een dag vol kennis delen en inspiratie. Om zo veel mogelijk mensen deel te laten nemen, werd het een hybride evenement.


Bekijk uitgebreide video (YouTube)

We verzorgden voor deze beurs onder andere: de invitatie en registratie, het projectmanagement, app en webdesign, schermcontent, banieren, live-streamingplatform en cameraregistratie & videoproductie.

Hybride evenement

We hebben het event echt in alle opzichten ontworpen als hybride. Online deelnemers moesten dezelfde positieve energie ervaren als de mensen op de locatie. Door camera’s in een glazen huis midden op de beursvloer waren de online bezoekers betrokken bij het live event. Via webcams konden ze verder meekijken en meedoen met sessies in de kleine zalen. Ze kregen zo echt het gevoel mee te doen en erbij te horen.

Omgekeerd wilden we de fysieke deelnemers gebruik laten maken van de online applicatie. Daarmee namen ze deze in feite in gebruik als platform voor innovatie. De community onstond zo op de beursdag. Bij Brandcode hebben we veel ervaring met hybride evenementen en we hebben hiervoor onze eigen platform ontwikkeld: Eventleader. Daar hebben we ook de toepassingen voor dit event mee ontwikkeld.

Meten en scannen

Gedurende de dag stond de ‘R-ladder’ centraal. Dit is het door de overheid gehanteerde stappenplan op weg naar circulair. Het eventplatform werd zo ontwikkeld dat bezoekers gekoppeld werden aan hun ‘R’. Aan hun plek op de ladder dus. Daarmee ontdekten ze welke stappen ze nog moetsen zetten om een hogere R te bereiken. Een app met een matchmaking-module bracht hen in contact met specialisten.

De event-app werkte met een QR-code. Bezoekers konden elkaar scannen voor hun persoonlijke contactenlijst. Ze konden ook de code van deelnemende organisaties scannen om zo contact te leggen en extra informatie op te halen. De activiteit met de app werd bijgehouden. Iedereen kon zien hoeveel mensen er aanwezig waren, hoeveel contacten er waren gelegd en hoeveel online bezoekers er meededen. Dat stimuleerde het gebruik van de app nog meer.

Bouwen naar 2030

Deze editie van de Circulaire Beurs is afgelopen, maar het evenement gaat door. Op weg naar 2030 zal er om het jaar een beurs worden georganiseerd als ijkpunt. Om de aandacht vast te houden en het succes uit te bouwen, zal het online platform actief blijven met het delen van informatie en regelmatige kennissessies.

De community telt nu al honderden actieve leden. Doel is om te groeien naar zo’n 1.200 ambassadeurs binnen de Rijksoverheid. De community is er om kennis en ervaringen te delen, maar vooral om iedereen mee te krijgen voor het uiteindelijke doel een 100% circulaire bedrijfsvoering.

TO NEXT CASE

Coca-Cola Open