Rebranding voor BouwGarant

BouwGarant is het grootste keurmerk van de bouw in Nederland. Het merk bestaat al ruim 25 jaar. In de loop der jaren was de huisstijl, door tussentijdse veranderingen, inconsistent geworden. Toe aan een opfrisbeurt dus! BouwGarant heeft enkele ontwerpbureaus gevraagd een voorstel te doen. Door onze ruime ervaring in (re)branding, en onze no-nonsense aanpak hebben ze voor Brandcode gekozen.

“Een zorgvuldig bewaakte en consequent toegepaste huisstijl op alle communicatie-uitingen, draagt bij aan een sterke merkidentiteit die vertrouwen en loyaliteit opwekt.”

Tom Schutte
Manager Creative

Samenwerken voor een frisse huisstijl

We zijn gestart met een intake sessie waarbij we de wensen van de klant in kaart hebben gebracht. BouwGarant wil zich profileren als een merk dat zekerheid, betrouwbaarheid en vakmanschap uitstraalt. Hun eigen leden, maar ook consumenten, moeten zich kunnen herkennen in de uitingen van BouwGarant. Met deze informatie heeft ons creatieve team verscheidene ontwerpvoorstellen gemaakt. We hebben daarbij gekeken naar de volgende peilers: typografie, kleur, vorm, beeld en het logo. Samen met de opdrachtgever hebben we bepaald met welke ontwerpen we de branding het beste in een nieuwe frisse lijn konden krijgen.

BouwGarant werkt samen met meerdere agencies, het is daarom van belang dat de stijl voor iedereen duidelijk en consistent is. Met deze gedachte hebben we het vernieuwde huisstijlhandboek ontwikkeld. Hierin staan alle huisstijl elementen zoals bijvoorbeeld kleurgebruik, toepassing van het logo, maar ook beeldgebruik duidelijk omschreven. Door middel van het handboek is het mogelijk om de huisstijl eenduidig te houden.

Uitwerking huisstijl

Aan de hand van het vernieuwde huisstijlhandboek hebben wij de certificaten, flyers, voorwaarden en informatie sheets omgezet naar de nieuwe stijl. Hiermee hebben we voor een goede basis gezorgd en het makkelijker gemaakt om andere items uit te werken. Zoals bijvoorbeeld het ontwerp van een map die naar deelnemers wordt verstuurd om documenten in te bewaren, maar ook de animatie van het BouwGarant logo. Deze animatie wordt ingezet in tv-commercials en in video content op social media.

Naast de vaste huisstijl items hebben we een boekje ontworpen over de nieuwe aangekondigde Wet kwaliteitsborging (Wkb). Om de nieuwe wet bij de leden op een luchtige manier uit te leggen hebben we het boekje van verduidelijkende illustraties voorzien. Het boekje was onderdeel van een direct mailing campagne die de leden meer informatie over de nieuwe wet moest geven. Tegelijkertijd was de mailing ook een eerste aankondiging van een e-learning programma dat door BouwGarant geïnitieerd werd. Voor de video lessen in het e-learning programma hebben we de illustraties uit het boekje ook geanimeerd.

Een adviserende rol

Brandcode bewaakt dat de huisstijl van BouwGarant juist wordt toegepast in alle uitingen. Hierdoor hebben we in veel gevallen een adviserende rol in het gebruik van de vernieuwde stijl. Zo ook voor de website. We kijken mee met de ontwikkeling door het bureau die de website maakt, en geven advies op maat in het digitaal doorvoeren van de huisstijl.

TO NEXT CASE

Community building om doelstellingen te halen