Video voor awareness campagne van Save the Children
400 miljoen kinderen met een leesachterstand
Bijna 400 miljoen kinderen wereldwijd hebben onvoldoende leren lezen of schrijven. Kinderrechtenorganisatie Save the Children voert een campagne om het belang van leren lezen en schrijven voor kinderen onder de aandacht te brengen. Samen met Spinner & Langkous heeft Brandcode een indrukwekkende openingsvideo voor deze campagne geproduceerd.
“Met alleen beeldmateriaal ben je er nog lang niet. Dan begint de grote uitdaging voor de video-editors om het complete verhaal binnen een minuut te vertellen. ”
Jimmy Thepass
Photo / Videographer
Conceptontwikkeling
Brandcode heeft het concept, wat door Spinner & Langkous is bedacht, samen met hen doorontwikkeld en uitgevoerd. Op locatie hebben we een echt doolhof nagebouwd. Tijdens een experiment laten we 2 teams van kinderen door het doolhof gaan: team A kan de aanwijzingen lezen, team B niet. Zo tonen we aan dat kinderen die niet kunnen lezen tegen muren aanlopen in het leven. Letterlijk en figuurlijk.
Voorbereiding en de opbouw
Uit het netwerk van Save the Children, en onze eigen omgeving, hebben we een leuke groep kinderen kunnen casten. Voor de plaatsing van het doolhof is voor de Fokker Terminal in Den Haag gekozen. Het industriële karakter van de hal en de grote ‘hangar deuren’ passen goed bij het experiment. Vervolgens hebben we het doolhof en de route uitgetekend, met uiteraard een passend ontwerp voor de leesbare- en onleesbare routeborden.
Opnamedag met de kinderen
Op de dag van de opname verzamelde iedereen ’s ochtends bij de Fokker Terminal. Spinner & Langkous zorgde voor de presentatie en de sfeer, Brandcode deed de regie en het camerawerk. Trappen, een drone, een hoogwerker en een ijzersterk team van cameramensen hebben voor genoeg beeldmateriaal gezorgd. Speciaal voor de kids hebben we voor leuk entertainment tussendoor gezorgd.
Na de opnamedag begon de grote uitdaging om het hele verhaal binnen een minuut te vertellen. Met een strakke edit en ondersteuning van pakkende muziek is het uiteindelijk een video geworden met een krachtige boodschap!
De video is door Save the Children op hun social kanalen gedeeld. De reacties waren zeer positief en dat is waar we het voor doen op de socials! We hebben speciaal daarvoor de video ook in verschillende formaten opgeleverd. Portrait voor de ‘stories’, square voor Instagram. Na 2 weken succesvol zichtbaar te zijn geweest, hebben we in opdracht van Save the Children ook nog een extra korte versie gemaakt om de campagne nog een boost te geven.