Kennisapp

Het ministerie van Financiën heeft Brandcode gevraagd mee te denken in het aantrekkelijker en toegankelijker maken van informatie voor zijn medewerkers. Het uitgebreide handboek, met een flinke hoeveelheid tekst, moet worden omgezet in een toegankelijke en stimulerende tool voor kennisdeling.

Na een aantal intensieve brainstormsessies is bedacht een Native app te bouwen. Hiermee kunnen medewerkers op een aantrekkelijke manier de uitgebreide stof, in behapbare thema’s, bestuderen, quizzen maken en high scores halen!

“In plaats van flinke hoeveelheden tekst bestuderen, kunnen de medewerkers nu periodiek de thema’s leren, een quiz maken en bovenaan de high-score komen.”

Brandon de la Parra
Developer

Periodiek nieuwe thema’s aanbieden

Om de uitgebreide hoeveelheid tekst behapbaar te maken is er bedacht om periodiek nieuwe thema’s, hoofdstukken en onderwerpen aan te bieden. Hiervoor is, in overleg met de klant, een mobielvriendelijke Native app gebouwd. Medewerkers van het ADR, Auditdienst Rijk, kunnen op elk moment, op elk device inloggen, aanvinken welke stof zij willen bestuderen en direct online examen afleggen. Weet je genoeg van de lesstof, dan swipe je naar rechts om het tentamen te starten. Wil je meer weten? Dan swipe je naar links om extra informatie te ontvangen over het onderwerp.

Motiverende en waardevolle informatie

De tentamens worden in de vorm van een quiz met meerkeuzevragen aangeboden. Na afloop zijn de resultaten direct zichtbaar. Wie heeft de hoogste score behaald? Voor de medewerkers een spelvorm die enorm motiverend werkt. Op managementniveau wordt waardevolle informatie ontvangen. Zij kunnen de resultaten van de teams per thema en vraag bekijken. Wordt er op een specifiek thema minder goed gescoord, dan beslist het management om bijvoorbeeld een extra training of workshop aan te bieden.

Agile samenwerking met de klant

Middels een agile werkwijze zijn we gestart met een designsprint. Er is een heldere productvisie uitgewerkt en een eerste prototype gebouw. Na het testen en verfijnen van het prototype is er een uitgebreide lijst aan user stories op de backlog geplaatst. Vervolgens zijn we gaan prioriteren wat het eerste MVP, Minimum Viable Product, nodig heeft.

De klant is tijdens dit project nauw betrokken geweest. Alles is van te voren uitgedacht, getest en geoptimaliseerd. Al snel zijn we tot een geschikte basis gekomen van waaruit verder gebouwd kan worden. De app is gebruiksvriendelijk, toegankelijk, heeft een intuïtief design en een moderne uitstraling.

Beveiligings­richtlijnen Rijksoverheid

De app moet voldoen aan de strenge richtlijnen van de overheid. Met name beveiliging is hierin een belangrijk uitgangspunt. Een flinke uitdaging gezien het eisenpakket, maar die gaan we met Brandcode graag aan. Na het bouwen van de app is er door de interne security-specialisten vanuit de overheid een audit in de vorm van een Pentest uitgevoerd. Dit is een test om kwetsbaarheden in de app te vinden. Uiteindelijk bleek de kennisapp waterdicht en voldoet het aan alle strenge eisen.

Verbeterd kwaliteitsbeleid door de ADR kennisapp

Op dit moment blijven we continu onderhoud en beveiligingsupdates uitvoeren. De komende periode wordt de app verder ontwikkeld en uitgebreid met o.a. pushnotifications. Op die manier kunnen we de medewerkers nog beter informeren en stimuleren. Samen met Rijksoverheid zijn we, dankzij de ADR kennisapp, uitstekend op weg naar een verbeterd kwaliteitsbeleid.

TO NEXT CASE

Opvallen tijdens Internationale beurs